NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Rozpoczęto prace nad realizacją parku Kolejowego

04 sierpnia '23
w skrócie
  1. Rozpoczęto pracę nad parkiem Kolejowym w Krakowie, który łączy Wesołą z Grzegórzkami.
  2. Pierwotna koncepcja zagospodarowania terenu spotkała się z krytyką, ale ostatecznie przyjęto futurystyczny projekt zazielenienia estakad.
  3. Po spotkaniach konsultacyjnych i badaniach ankietowych powstał projekt parku z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców.
  4. Park kolejowy będzie oferować izolacyjną zieleń, plac zabaw i różnorodne funkcje, podzielony na etapy prac.

  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B.

Rozpoczęto prace nad realizacją parku Kolejowego wzdłuż estakady pomiędzy ulicami Kopernika i Grzegórzecką w Krakowie — to fragment miasta łączący Wesołą z Grzegórzkami, który od wielu lat czekał na interwencję. Jaka była historia powstawania tej przestrzeni?

park ma łączyć Wesołą i Grzegórzki

park ma łączyć Wesołą i Grzegórzki

© PKP PLK SA

burzliwe początki

Zagospodarowanie estakad i terenu wokół nich jest tematem pojawiającym się w Krakowie od wielu lat. W 2022 roku proces projektowania i budowy krytykował na łamach A&B ówczesny prezes krakowskiego oddziału SARP Marek Kaszyński. Prace nad modernizacją linii kolejowej na tym odcinku trwały od 2016 roku, a w październiku 2018 roku wyłoniono zwycięską pracę w konkursie na koncepcję zagospodarowania tego obszaru. Ideowy konkurs wygrała holenderska pracownia VenhoevenCS, a ich futurystyczna wizja zakładała zazielenienie estakad, wprowadzenie na nich ciągów pieszo-rowerowych wyniesionych nad poziom ulicy z uzupełnieniem o lokale użytkowe.

I nagroda w konkursie „Nowe Życie Pomiędzy Estakadami”, proj. VenhoevenCS

I nagroda w konkursie „Nowe Życie Pomiędzy Estakadami”, proj. VenhoevenCS

© VenhoevenCS

Po wybraniu koncepcji przystąpiono do spotkań konsultacyjnych i badań ankietowych, które opracowywała pracownia A2P2 architecture & planning. W badaniach potwierdzono przede wszystkim potrzeby mieszkańców związane zielenią, poziomem hałasu, parkingami czy trasami rowerowymi.

Kluczowe jest jednak przede wszystkim myślenie o realizowanej stacji PKP Grzegórzki jako o jednym z najważniejszych punktów i generatorów ruchu na mapie Śródmieścia Krakowa — mówiła dla naszego portalu Monika Arczyńska.

tematyka parku nawiązuje do kolei

tematyka parku nawiązuje do kolei

© PKP PLK SA

powstający park kolejowy

Po konsultacjach przedstawiono również projekt, który ma zostać zrealizowany w tym miejscu. Koncepcję opracował Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie — park Kolejowy, bo tak ma się nazywać, nawiązuje do otoczenia estakad.

teren ma być dzierżawiony przez miasto przez dziesięć lat

teren ma być dzierżawiony przez miasto przez dziesięć lat

© PKP PLK SA

O projekcie pisaliśmy na łamach Architekturaibiznes.pl — koncepcja zakłada stworzenie terenu izolacyjnej zieleni, placu zabaw w postaci miasteczka kolejowego, ogrodu sensorycznego czy psiego parku. Funkcje parku mają być zróżnicowane — uwzględniając potrzeby mieszkańców tej części Krakowa. Cała inwestycja podzielona jest na trzy etapy prac — pierwszy, który już się rozpoczął, to zagospodarowanie terenu od strony ulicy Kopernika do ulicy Grzegórzeckiej. Kolejne etapy mają obejmować fragmenty od ulicy Grzegórzeckiej do Miodowej oraz od ulicy Dekerta do Limanowskiego. Taka formuła miała być również powiązana ze zmianami wokół placu Grzegórzeckiego według projektu zespołu ZZM-u, o którym w 2020 roku pisała dla A&B Ola Kloc.

pod estakadami znajdziemy psi park

pod estakadami znajdziemy psi park

© PKP PLK SA

Co istotne, teren, na którym powstaje park, pozostaje własnością PKP PLK — Miasto będzie dzierżawiło ten teren przez dziesięć lat. Jak poinformował nas Zarząd Zieleni Miejskiej, obie strony przewidują dalszą kontynuację umowy po tym czasie. Zakończenie prac planuje się na rok 2024, co, jak wskazuje ZZM, uzależnione jest od pozyskiwania środków na całość zagospodarowania terenu.

jednym z celów powstającej zieleni ma być stworzenie strefy izolacyjnej

jednym z celów powstającej zieleni ma być stworzenie strefy izolacyjnej

© PKP PLK SA

więcej niż łącznik

Tereny przy ulicy Blicha, w ramach których powstaje park Kolejowy, to dziś nie tylko istotny łącznik pomiędzy ciągle tworzoną na nowo Wesołą a Grzegórzkami, ale również pomysł na zasłonięcie chaotycznego procesu budowania estakady i połączenie zielonymi traktami przestrzeni, które do tej pory skutecznie pieszych odstraszały. Ostateczna ocena przestrzeni zależeć będzie jednak zarówno od realizacji koncepcji parku, jak i spójności całego założenia.

cały proces tworzenia parku podzielono na etapy

cały proces tworzenia parku podzielono na etapy

© PKP PLK SA

opracował Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
SIATKA - METAL - PROGRESS
Ekologiczne nawierzchnie brukowe
INSPIRACJE