Zobacz w portalu A&B!
Akustyka budynków – ważne zmiany dla architektów
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Rezydencja artystyczna w Łotwie. Projekt w duchu re-use wyróżniony

02 marca '23

Studenci architektury Politechniki Warszawskiej — Adam GórkaŁukasz Rossa wraz z Joanną Barbachowską (absolwentką WAPW) zaprojektowali rezydencję artystyczną, która mogłaby powstać w łotewskim regionie Łatgalia. Ich projekt domu i pracowni malarskiej, wykonany w duchu re-use otrzymał wyróżnienie honorowe w międzynarodowym konkursie Painters' Lake House.

Głównym zadaniem konkursu, organizowanego przez platformę Buildner, było zaprojektowanie rezydencji dla artystów malarzy — domu oraz pracowni usytuowanej nad brzegiem jeziora Cernostes w Łatgalii, jednym z najbardziej zielonych regionów Łotwy. Właściciele działki chcą przekształcić lub zastąpić obecną drewnianą zabudowę (dawną olejarnię lnianą) w tymczasowy dom i pracownię dla malarzy. Nowy budynek mieszkalny byłby przeznaczony dla dwóch artystów oraz ich rodzin, podczas trwającej trzy miesiące rezydencji. Po tym czasie na ich miejsce wprowadziliby się kolejny artyści.

Koncepcja składa się z dwóch budynków: domu i pracowni rzemieślniczej

koncepcja składa się z dwóch budynków: domu i pracowni rzemieślniczej

© Joanna Barbachowska, Adam Górka, Łukasz Rossa

Organizatorzy konkursu chcieli, aby kluczowym miejsce w nowym budynku była pracownia malarskawszechstronna, otwarta przestrzeń oferująca dużo naturalnego światła, z możliwością wydzielenia na mniejsze, bardziej prywatne strefy. Ważne było zachowanie równowagi między częściami ogólnodostępnymi a prywatnymi, tak aby w obiekcie mogły komfortowo przebywać dwie rodziny. Jury poszukiwało koncepcji, które koncentrują się na zrównoważonym rozwoju i poszanowaniu środowiska naturalnego — zgodnie z wizerunkiem Łotwy, jako jednego z najbardziej ekologicznych krajów w Europie.

Dom znajduje się w pobliżu jeziora Cernostes

dom znajduje się w pobliżu jeziora Cernostes

© Joanna Barbachowska, Adam Górka, Łukasz Rossa

projekt z Polski wyróżniony!

Zgłoszone prace oceniało międzynarodowe jury specjalizujące się w architekturze zrównoważonej w składzie: Sam Brown (O'Donnell Brown, Szkocja), Marta Frazão, Filipe Rodrigues i Inês Vicente (Atelier Data, Portugalia), Benedikt Hartl (Opposite Office) Marco Lavit (Atelier LAVIT, Francja), Marta Maccaglia (Asociación Semillas, Peru), Francesca Perani (Francesca Perani Enterprise, Włochy), Tom Schroeder (Patkau Architects, Kanada). I Nagrodę otrzymał projekt Trio for Duo autorstwa zespołu z Niemiec w składzie: Shilan Yu, Guisong Zhang, Moye Guo. II Nagrodę otrzymała Cristina Popescu z Uniwersytet Architektury i Urbanizmu Ion Mincu z Rumunii za projekt Picturesque. III Nagroda powędrowała do zespołu z Turcji w składzie: Kaan Oncuoglu, Ekin Guzer, Sevin Erkenek, Orcun Cinar. Nagrodę Buildner Student AwardBuildner Sustainability Award otrzymał Hao Wen z Australii. Jury przyznało także sześć wyróżnień honorowych, pośród których znalazł się projekt Painters' Lake House autorstwa Joanny Barbachowskiej, Adama GórkiŁukasza Rossy z Politechniki Warszawskiej.

Projekt rezydencji artystycznej, elewacja północna

projekt rezydencji artystycznej, elewacja północna

© Joanna Barbachowska, Adam Górka, Łukasz Rossa

nawiązanie do łotewskiej architektury

Nasz projekt domu malarza opiera się przede wszystkim na rodzimej architekturze wschodniej części Łotwy — Łatgalii. Analiza układów funkcjonalnych dawnych chat pokazuje, że najważniejszym elementem domu był piec kaflowy, wokół którego skupiały się wszystkie funkcje gospodarstwa domowego. Ta idea posłużyła nam jako punkt wyjścia do finalnej koncepcji — mówią autorzy.

Wnętrza skupione są wokół kamiennego pieca

wnętrza utrzymane są w naturalnej kolorystyce

© Joanna Barbachowska, Adam Górka, Łukasz Rossa

Na terenie działki konkursowej młodzi architekci zaproponowali dwa oddzielne budynki — dom dla dwóch rodzin oraz pracownię rzemieślniczą, w której umieścili pracownią malarską i mały warsztat stolarski. W obu obiektach, tak jak w tradycyjnym budownictwie piec został umieszczony w centrum, koncentrując wokół siebie wszystkie funkcje.

Projekt rezydencji artystycznej, rzut domu

wnętrza skupione są wokół kamiennego pieca

© Joanna Barbachowska, Adam Górka, Łukasz Rossa

okna jak żywy obraz

Dom został zaprojektowany w konstrukcji drewnianej i zwieńczony jest przysadzistym, dwuspadowym dachem. Autorzy zdecydowali, że zaprojektują okna w takie sposób, aby dawały wrażenie żywego obrazu. Każde z okien prezentuje niepowtarzalny kadr na krajobraz pobliskiego jeziora.

Duże okna działają jak żywy obraz. Wnętrze pracowni malarskiej

duże okna działają jak żywy obraz — wnętrze pracowni malarskiej

© Joanna Barbachowska, Adam Górka, Łukasz Rossa

Warto podkreślić, że architekci starali się wykorzystać jak największą ilości materiałów znajdujących się na działce, w tym deski elewacyjne ze starego budynku, a kamienie z fundamentów przeznaczyli na budowę pieca. Na dachu pojawiła się trzcina rosnąca w okolicach jeziora Cernostes.

Projekt rezydencji artystycznej, aksonometria konstrukcji Elewacja z przekrojem i warstwami

aksonometria konstrukcji, przekrój elewacji i podział na warstwy

© Joanna Barbachowska, Adam Górka, Łukasz Rossa

Zależało nam, aby projektowany budynek wpisywał się w zastany naturalny krajobraz i był nowoczesnym wyrazem architektury łotewskiej — podsumowują projektanci.

 

Poczytajcie także o projekcie zespołu domków wypoczynkowych w łotewskim mieście Skrunda autorstwa zespołu studentek Politechniki Warszawskiej w składzie: Aleksandra Adamska, Zofia Gancarczyk, Klaudia Kochanowska, Aleksandra Musiał.

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
SIATKA - METAL - PROGRESS
Ekologiczne nawierzchnie brukowe
INSPIRACJE