Czy mebel może wpływać na funkcjonowanie społeczeństwa? Antonina Dutkiewicz z Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie stworzyła projekt modułowego siedziska, które dzięki świadomemmu wykorzystaniu materiałów stało się uniwersalnym meblem przystosowanym zarówno do przestrzeni prywatnych, publicznych oraz zewnętrznych. Prace zaprezentowała na wystawie absolwentów UpComing 2024.
Zestaw mebli BAST zaprojektowany przez Dutkiewicz to lekkie modułowe elementy tworzące system wypoczynkowy. Forma systemu meblowego, stworzonego z wielu powtarzalnych części zzłączonych ze sobą ukrytym spoiwem inspirowana była organicznymi formami zaobserwowanymi w naturze. To stąd pochodzi nazwa projektu – bast w języku angielskim oznacza łyko, czyli tkankę drzew i krzewów, która przewodzi substancje organiczne. Elementy mogą być ze sobą dowolnie łączone i rozłączane, można je więc dowolnie dostosywać zarówno do niewielkich przestrzeni prywatnych jak i stworzyć wielkogabarytowe formy w przestrzeniach publicznych.
ilustracja - ogród
proj.: Antonina Dutkiewicz
ilusracja - dom
proj.: Antonina Dutkiewicz
modułowe siedzenia do domu i do galerii
Układ zestawu BAST pozwala na takie dopasowanie miejsc siedzących, by każdy użytkownik czuł się maksymalnie komfortowo. Autorka zaproponowała określone schematy ustawienia modułów, lecz nie są to jedyne możliwe kombinacje.
Stelaże mebli, w trzech wymiarach, są wykonane ze stali nierdzewnej. Za podstawę siedzisk służy forma stolika wykonanego z trzech warstw sklejki. W jej środkowej części autorka wycięła otwory na taśmy, które łączą płytę ze stelażem, za pomocą rzepów. Lekkość sklejki pozwala na szybki montaż i wymianę modułów.
stelaże złączone
proj.: Antonina Dutkiewicz
Duża świadomość i samodzielność podejmowanych decyzji, czerń i biel przełamana ciepłem drewna, lekki, metalowy stelaż, poduchy tapicerowane tyvekiem, drukowane łączniki dały w mojej ocenie świetny efekt – zestaw mebli wypoczynkowych pozwalający na konfigurację dowolnych ich układów: od małych po bardzo duże i skomplikowane
– opisuje prof. Michał Kapczyński, promotor pracy dyplomowej.
Moduły spajane są ze sobą za pomocą łącznika wykonanego z pomocą drukarki 3D. Pozwala on jednym ruchem „kliknięcia” połączyć i stabilizować stelaże ze sobą.
stelaże- łączniki
proj.: Antonina Dutkiewicz
mebel jako narzędzie wpływu społecznego?
Ostatecznie wybranym materiałem pokrywającym siedziska jest Tyvek® – to biały, techniczny materiał o wysokich walorach plastycznych i pogniecionej teksturze. To zarazem lekki i trwały materiał, który może być wykorzystany zarówno w przestrzeniach publicznych jak i na zewnątrz. Jest stosowany w środkach ochrony medycznej ze względu na swoje antybakteryjne właściwości. Wnętrze siedzisk wypełnione jest gąbką tapicerską wyciętą na precyzyjnym ploterze. Jej dwie części otulone są włókniną, która nadaje poduszkom miękkość i puchatość.
detal
proj.: Antonina Dutkiewicz
Elementem pracy dyplomowej Antoniny Dutkiewicz jest też album stanowiący zapis procesu projektowego.
Znając dociekliwość Antoniny, jej eksploracyjną naturę, nie miałem wątpliwości, że aneks do dyplomu jako zapis procesu projektowego jest dobrym pomysłem. Wyzwaniem był wybór różnorodnego materiału i nadanie mu klarownego układu bez utraty rozwibrowania, które towarzyszy projektowaniu. Antonina zrobiła to celująco
– skomentował prof. Bazyli Krasulak, dziekan Wydziału Architektury Wnętrz, pod którego opieką opracowany został album.
Projekt Antoniny Dutkieiwcz podyktowany był refleksją na temat społecznej odpowiedzialności współczesnego dizajnu. Jak tłumaczy autorka – procesowi projektowemu – równie ważnemu, co efekt końcowy – nieustannie towarzyszyła myśl, o wpływie obiektu na użytkowników, zachowania społeczne i funkcjonowanie ludzi.
moduły złączone
proj.: Antonina Dutkiewicz
Projekt jest jedną z prac dyplomowych eksponowanych na wystawie UpComing w ramach tegorocznej edycji projektu After school club, podczas której zobaczyć można wybrane prace dyplomowe absolwentów i absolwentek z dziewięciu wydziałów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wystawa potrwa do 22 czerwca 2025 roku w Pałacu Czapskich (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 5).