Nauka czy zabawa? Modułowe meble SPILO dla przedszkolaków

Dobrawa Bies
27 lipca '21

Zestaw wielofunkcyjnych mebli dla dzieci to projekt Aleksandry Basy z Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie. SPILO składa się z czterech elementów, a ich konstrukcja umożliwia małym użytkownikom samodzielne konfigurowanie mebli, co sprzyja rozwijaniu umiejętności motorycznych i myślenia przestrzennego.

Aleksandra Basa zaprojektowała zestaw mebli SPILO w ramach dyplomu licencjackiego dotyczącego tematyki dzieciństwa. Projekt powstał pod kierunkiem dr hab. Marka Błażuckiego prof. ASP i Anny Markowskiej w II Pracowni Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz.

Główną formą aktywności dziecka jest zabawa, a najlepsza zabawa to taka, która uczy. Wychodząc naprzeciw dziecięcej wyobraźni, stworzyłam zestaw wielofunkcyjnych mebli, którym dziecko może nadawać nowe przeznaczenie. Dziecko określając nowe funkcje przedmiotu, równocześnie rozwija umiejętności motoryczne i myślenie przestrzenne — mówi autorka.

Mata i siedzisko
SPILO

w skład zestawu wchodzi również mata

© Aleksandra Basa

modułowe meble dla przedszkolaków

SPILO przeznaczone jest dla użytkowników w wieku od 3 do 7 lat. Zestaw składa się z czterech elementów, którymi są: rama siedziska, siedzisko, mata oraz płaszczyzna blatu. Przemyślana konstrukcja pozwala małemu użytkownikowi na samodzielne konfigurowanie mebla, a waga i wymiary przedmiotów zostały dostosowane do wzrostu dziecka w wieku przedszkolnym.

Nazwa zestawu SPILO powstała z połączenia niemieckiego słowa spiel, oznaczającego grę, zabawę, z literą „o”. Okrągły kształt samogłoski nawiązuje do okrągłych form elementów — tłumaczy projektantka.

Rysunki techniczne
taboretu     Taboret z siedziskiem

dopasowanie elementów wymaga od dziecka precyzji

© Aleksandra Basa

inspiracja klockami

Pierwszy element systemu stanowi rama siedziska. Kształt bryły został zainspirowany klockami LEGO, a dzięki znajdujących się w jednej osi wycięć i dodaniu od spodu identycznych elementów możliwe jest łączenie modułów w dwóch kierunkach. Niezależnie od strony ustawienia pierwszego modułu, da się nałożyć na niego kolejny. Elementy można rozbudowywać w pionie, tworząc wieżę lub po obróceniu modułu — w poziomie, budując tunel. Zróżnicowanie kolorystyczne pozwala na kreowanie wielu układów. Sztaplowanie elementów ćwiczy koncentrację dziecka, ponieważ wymaga od niego precyzji przy dopasowaniu wystających części jednego elementu do miejsc nacięć drugiego.

Projekt pozwala na
budowanie wieży    Budowa tunelu

elementy można łączyć, tworząc wieżę lub tunel

© Aleksandra Basa

dopasowane siedzisko i mata

Kolejnym komponentem zestawu jest siedzisko, którego symetryczna budowa sprawia, że niezależnie od strony nałożenia go na ramę mały użytkownik otrzymuje identyczny mebel.

Wprawdzie wybór strony nie ma znaczenia, ale samo umieszczenie siedziska w ramie wymaga od dziecka więcej uwagi. Okrągłe uchwyty muszą znaleźć się w miejscach półokrągłych nacięć ramy. Czynność zamontowania siedziska rozwija zręczność dziecka i wymusza na nim dokładność — dodaje Aleksandra Basa.

Mata tworzy oparcie
siedziska    Blat roboczy

mata tworzy oparcie siedziska, a dodatkowym elementem zestawu jest blat roboczy

© Aleksandra Basa

Ostatni modułowy element zestawu SPILO to mata. Składa się z siedmiu identycznych podłużnych pasów, wyznaczających linie łamania płaszczyzny. Jej rozmiar uzależniony był od obwodu taboretu oraz wysokości potrzebnej do stworzenia komfortowego podparcia dla pleców małego użytkownika. Płaszczyzna nieprzypadkowo została podzielona na siedem części. Podział podyktowany jest funkcją oparcia. Nieparzysta liczba prostokątnych pasów sprawia, że kiedy mata zostaje owinięta dookoła taboretu, środkowy moduł wypada w miejscu tylnego uchwytu siedziska, a z każdej strony zostają po trzy moduły wypełniające pozostałą przestrzeń pomiędzy uchwytami.

Mata wchodzi w skład
SPILO

po odwróceniu blat staje się szezlągiem

© Aleksandra Basa

blat czy szezlong?

Integralną częścią zestawu jest blat, który współistnieje z pozostałymi modułami. Powstał w wyniku zestawienia dwóch wygiętych powierzchni. Większą z nich autorka podzieliła w ten sposób, że dłuższa część tworzy blat roboczy, a krótsza stanowi podstawę. Mniejsza w formie rynienki została dopasowana do nacięć w taborecie — umożliwa łączenie elementów, jednocześnie będąc przestrzenią do przechowywania kredek czy flamastrów. Natomiast po obróceniu blat staje się podstawą szezlongu. W tej wersji dopełnienie mebla stanowią dwa połączone moduły maty. Mata może zostać wykorzystana również samodzielnie bezpośrednio na podłodze lub stać się scenografią kreatywnej zabawy.

Zestaw mebli SPILO

SPILO składa się z czterech elementów wykonanych z naturalnych surowców

© Aleksandra Basa

Materiały wykorzystane przez autorkę pochodzą w większości z naturalnych surowców i są to: sklejka, drewno, filc, pianka tapicerska oraz tkanina obiciowa. Wykończenie elementów jest bezpieczne dla małych użytkowników.

Projekt otrzymał nagrodę w tegorocznej, 10. edycji konkursu Młodzi na Start.

 

oprac.: Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Tydzień z Archicad 25 w Multibim
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta