Wybierz Nagrodę Publiczności w konkursie „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Wybierz Nagrodę Publiczności w konkursie „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”

Zmodernizują zabytkowy dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej. Budynek z XIX wieku zachowa oryginalną cegłę

Katarzyna Domagała
02 sierpnia '21

Zniszczony, dziewiętnastowieczny dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej doczekał się w końcu decyzji o modernizacji. PKP S.A. właśnie ogłosiło datę przetargu na wykonanie projektu, który zakłada przede wszystkim renowację zabytkowego budynku, jak również dostosowanie go do europejskich standardów obsługi podróżnych.

Chodzi o zabytkowy budynek dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej, który obecnie nie spełnia swojej funkcji ze względu na zły stan techniczny. Niegdyś działały w nim kasy i poczekalnia, teraz mieści się w nim jedynie nastawnia. Dziewiętnastowieczny budynek wraz otoczeniem od lat wymagał remontu. PKP S.A. zapowiadało jego odbudowę już w 2016 roku. Wycofano się wówczas z decyzji o planowanej rozbiórce i włączono dworzec w Program Inwestycji Dworcowych z zamiarem przeprowadzenia modernizacji. W 2017 roku pojawiła się nawet wstępne wizualizacje odnowionego dworca, jednak później temat ucichł. Dopiero w połowie tego roku udało się zakończyć projekt odbudowy budynku wraz z otoczeniem, za który odpowiada Pracownia Architektoniczna GPVT z Poznania. Jak informowała Gazeta Wyborcza w maju 2020 roku, miał on kosztować ponad 350 tys. zł. Zakończenie prac nad projektem pozwoliło inwestorowi ogłosić przetarg na wykonawstwo, który ma ruszyć 24 sierpnia.

Przy okazji warto wspomnieć, że modernizacja dworca towarzyszy innej inwestycji kolejowej w Dąbrowie Górniczej, a mianowicie budowie centrum przesiadkowego, którego projekt przygotowała firma Mosty Katowice. Inwestycja ma pochłonąć 250 mln zł.

Peron przy dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej (obecnie)

© Wikipedia (Bastet 78)

zachowany charakter dziewiętnastowiecznego budynku

Przejdźmy jednak do zmian, jakie zajdą w zabytkowym budynku dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej w wyniku jego modernizacji. Jak widzimy na wizualizacjach, zewnętrzna część budynku będzie nawiązywała do jego pierwotnego wyglądu dworca. W 1888 roku obiekt praktycznie w całości został zbudowany z cegły.

Budynek ma zachować oryginalną cegłę

wiz.: Pracownia Architektoniczna GPVT 

Elewacja budynku przejdzie gruntowną renowację cegła zostanie wyczyszczona i uzupełniona, podobnie jak fryzy oraz pozostałe detale architektoniczne. Ponadto, odtworzona zostanie historyczna stolarka okienna i drzwiowa, jak również poszycie dachowe. Renowację zabytkowych elementów podkreśli odpowiednie oświetlenie budynku.

Detale architektoniczne poddane renowacji zostaną wyeksponowane przez specjalne oświetlenie

wiz.: Pracownia Architektoniczna GPVT 

Spore zmiany zajdą we wnętrzu budynku. Przede wszystkim zostanie ono unowocześnione i jednocześnie dostosowane do europejskich standardów obsługi podróżnych. Tę przestrzeń zaaranżowano w nowoczesny sposób, jednak w nawiązaniu do dziewiętnastowiecznego charakteru budynku na niektórych ścianach pojawi się motyw cegły. Całość zostanie utrzymana w szarościach. We wnętrzu dworca pojawi się również nowoczesne oświetlenie, ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Będą również kasy biletowe, jak również lokale przeznaczone na wynajem. Pozostałe powierzchnie zostaną zaaranżowane w pomieszczenia techniczne oraz biura.

We wnętrzu budynku powstanie przestronny hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni

wiz.: Pracownia Architektoniczna GPVT 

Na skutek modernizacji dworzec zostanie również dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy głównym wejściu do budynku zostanie wybudowana pochylnia, natomiast w jego wnętrzu powstaną ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Ponadto, pojawią się również oznaczenia z alfabetem Braille’a.

ekologiczne rozwiązania

PKP S.A. podkreśla również, że w projekcie odbudowy postawiono nacisk na ekologiębezpieczeństwo. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zlokalizowano zbiorniki do magazynowa wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji będzie odpowiadał system BMS (Building Management System). Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

A co zmieni się w otoczeniu budynku? Uporządkowana zostanie zieleń, powstaną nowe miejsca parkingowe i wiata rowerowa. Zaplanowano również jedno z ekologicznych rozwiązań zewnętrznych, czyli ogrody deszczowe suche o powierzchni 256 metrów kwadratowych. Powstaną one z ok. 2,5 tys. roślin. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.

Jeśli przetarg przebiegnie zgodnie z planem, prace budowlane mają ruszyć jeszcze w tym roku.

oprac.: Katarzyna Domagała

Głos został już oddany

Aluprof Future Builders — „Jak powinno wyglądać budownictwo przyszłości?” — rozmowy z architektami z całego świata
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta