Wystawa Casa Decor 2022. Kreatywny potencjał hiszpańskiej architektury

Tramwaj sposobem na lepsze śródmieście! – odnowa ul. Ratajczaka w Poznaniu

Kuba Głaz
15 lutego '22

Mniej więcej 30 lat trzeba było czekać na uruchomienie budowy trasy tramwajowej, która usprawni poruszanie się po centrum Poznania. Co równie ważne, inwestycja znacząco podniesie jakość zaniedbanej ulicy Ratajczaka.

Trasę tramwajową w ulicy Ratajczaka drogowcy i architekci projektowali już w latach 90. XX wieku. Inwestycja odwlekała się jednak, część samorządowców i mieszkańców kwestionowała jej sens, ale ostatecznie kilka lat temu władze zdecydowały: tramwaj pojedzie. Wszystko, by jeszcze bardziej uspokoić ruch samochodowy w centrum, ułatwić poruszanie się pieszym i podnieść jakość całej ulicy, w tym wartość przyulicznych parterów usługowych i gastronomicznych. Za projekt przebudowy odpowiada Konsorcjum SAFEGE S.A.S. oraz Graph’it.

uspokojona, ale nieestetyczna

Dziś, po niemal 1,5 roku oczekiwania na decyzję środowiskową Poznań liczy tygodnie do rozstrzygnięcia przetargu na wykonawcę trasy (ma nastąpić na początku marca). To nie tylko inwestycja komunikacyjna, ale też jakościowa zmiana bardzo zaniedbanej śródmiejskiej ulicy. Przebudowa to element kompleksowej rewaloryzacji ulic poznańskiego śródmieścia w ramach Projektu Centrum. Pierwszym etapem śródmiejskiego przedsięwzięcia była zakończona w 2019 roku przebudowa centralnego odcinka ulicy Święty Marcin według konkursowego projektu Studia ADS (projekt: 2015, realizacja: 2019, pisaliśmy o tym m.in.: tutaj). Obecnie trwają prace nad przebudową pozostałych odcinków tej głównej ulicy centrum oraz krzyżujących się z nią Alej Marcinkowskiego (również w oparciu o konkursową koncepcję Studia ADS). W najbliższych miesiącach ma ruszyć rewaloryzacja reprezentacyjnej ul. 27 Grudnia. równoległej do Świętego Marcina.

Przecinająca oba te trakty Ratajczaka to obecnie nieprzyjazny komunikacyjny ściek. Co prawda w ostatnich latach uspokojono tu ruch i wprowadzono kontrapasy dla rowerów, część jezdni przeznaczano pod ogródki gastronomiczne, ale i tak straszą liczne miejsca parkingowe, stary asfalt i szczątkowa zieleń (zupełnie nieobecna na odcinku przy reprezentacyjnej Bibliotece Uniwersyteckiej). Powstało również tymczasowe rondo na niebezpiecznym wcześniej skrzyżowaniu z ul. Kościuszki przy centrum handlowym Stary Browar.

ratajczaka 2       ratajczaka 3

Ulica Ratajczaka, Poznań, luty 2022

  1. Odcinek między ulicami Taczaka i Ogrodową
  2. Skrzyżowanie z ul. 27 Grudnia, w głębi po  lewej: Biblioteka Uniwersytecka

fot. x 2: Jakub Głaz

szybciej i bez betonu

Całkowicie nowe torowisko w ul. Ratajczaka połączy prostą trasą ścisłe śródmieście z dzielnicą Wilda, co znacznie przyspieszy dojazd do centrum (na nowej trasie zaplanowano dwa przystanki) oraz ułatwi tramwajowy tranzyt przez miasto na osi północ-południe. Ulica przejdzie całkowitą metamorfozę, spójną z charakterystycznym wyglądem nawierzchni Świętego Marcina. Tym razem miasto nie popełni jednak błędu i zastosuje kamienną kostkę. Zastąpienie jej elementami z betonu znacząco osłabiło efekt zmian na Świętym Marcinie i wymusiło bardzo częste czyszczenie chodników z użyciem specjalistycznego sprzętu.