reklama
OKPOL - Okna drewniane czy PVC? Jakie okno dachowe wybrać?
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

„Obiekt otwarty – obieg zamknięty”. Konkursowy projekt Muzeum Architektury we Wrocławiu pracowni Adamiczka.Broma

11 marca '25
w skrócie
  1. W rozstrzygniętym w grudniu 2024 roku konkursie na projekt rozbudowy i przebudowy Muzeum Architektury we Wrocławiu przyznano trzy nagrody i trzy równorzędne wyróżnienia. I Nagrodę zdobyła pracownia TŁO, II Nagrodę przyznano zespołowi ch+ architekci, a III — Jędrak-Kościesza pracownia projektowa. Wyróżnienia przyznano konkursowym propozycjom Kuryłowicz & Associates, Karol Żurawski, pracownia projektowa i Atelier Tektura.
  2. Zwycięski projekt pracowni TŁO Michała Sikorskiego może wyznaczyć nowe standardy ekologicznego budownictwa.
  3. Koncepcja zespołu Adamiczka.Broma przewiduje wykorzystanie elementów z rozbiórki Arkad Wrocławskich i innych budynków w nowej strukturze muzeum.
  4. Lekka, stalowa konstrukcja muzeum bazuje na modułowej siatce, co zwiększa elastyczność obiektu i umożliwia łatwiejszą dekonstrukcję w przyszłości.
  5. Projekt uwzględnia idee zrównoważonego rozwoju, tworząc lapidarium architektoniczne, parlarium do katalogowania materiałów oraz apiarium na zielonym dachu.
     
  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B

Konkurs na projekt przebudowy i rozbudowy Muzeum Architektury we Wrocławiu wskazał kierunek, w jakim podąża, lub raczej powinna podążać architektura. Czy jesteśmy gotowi na projektowanie i budowanie w duchu reuse?

można? można!

Rozbiórka coraz młodszych obiektów — w samym Wrocławiu wymienić można między innymi nieodżałowany Solpol (proj.: Wojciech Jarząbek z zespołem, zbudowany w latach 1992–1993, rozebrany w 2022 roku) czy znikające z mapy miasta Centrum Handlowe Arkady Wrocławskie (proj.: AP Szczepaniak, 2003 rok) — jest alarmująca z wielu powodów. Jednym z nich jest brak ponownego wykorzystania pozostałych z rozbiórki materiałów, które wciąż najczęściej trafiają na składowiska (według raportu JRC z 2021 roku, odpady z budowy i rozbiórki stanowią około 25–30% wszystkich odpadów w Unii Europejskiej). Odzyskanie materiałów możliwe jest, gdy budynek jest nie wyburzany, a ostrożnie demontowany — proces ten jest zdecydowanie bardziej czasochłonny niż agresywne zrównanie obiektu z ziemią, szacuje się jednak, że pozwala na odzyskanie blisko 95% materiałów budowlanych!

Zwycięski projekt przebudowy i rozbudowy Muzeum Architektury we Wrocławiu pracowni TŁO Michała Sikorskiego, stworzony między innymi we współpracy z Fundacją BRDA wspierającą pracę z materiałami z odzysku, ma szansę wyznaczyć nowe kierunki (a może i standardy?) w myśleniu o ponownym wykorzystaniu materiałów budowlanych. Ta eksperymentalna wizja i świadomy środowiskowo gest to potencjalny kamień milowy, realizacja, która udowodni, że można.

budynek-manifest

Podobne podejście prezentuje konkursowa praca wrocławskiego zespołu Adamiczka.Broma, w tym przypadku projektanci postawili na sięgnięcie po materiały pozostałe po rozbiórce wspomnianego centrum handlowego oraz kilku innych wrocławskich budynków — między innymi hal produkcyjnych i przemysłowych. Jak wynika z badań zespołu autorskiego, w samym Wrocławiu corocznie od trzech lat wydawanych jest ponad sto decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę dla znaczących gabarytowo obiektów.

Opowieść o koncepcji współczesnego lapidarium i repozytorium materiałów

© Adamiczka.Broma

W naszej koncepcji rozbudowy Muzeum Architektury zakładamy istnienie w obrębie Wrocławia zamkniętego obiegu materiałów budowlanych opartego o rozbiórkę selektywną planowanych wyburzeń i użycie pozyskanych materiałów w nowo powstających budowlach i przebudowach. [...] Wykorzystanie zarówno luksusowych szklanych i kamiennych materiałów elewacyjnych, jak i elementów konstrukcyjnych w rozbudowie Muzeum Architektury pozwala je częściowo reinkarnować i podtrzymać ich szlachetność w kolejnej istotnej dla miasta inwestycji, zapewniając sprawczą rolę obiektu i jego elementów w horyzontalnej tkance miasta. Czyniąc Muzeum Architektury jednocześnie budynkiem-przykładem, budynkiem-manifestem, jak i budynkiem sprawczym

— opowiadają architekci.

 
Nowy budynek zaproponowany przez zespół Adamiczka.Broma to lekka, stalowa konstrukcja zaplanowana na powtarzalnej siatce. Z czego wynika to rozwiązanie? Z obserwacji zmian w technologii i trendach budowlanych.

Kiedyś budynki powstawały po to, żeby trwały niezmiennie przez lata, teraz jednak potrzebujemy obiektów elastycznych

— tłumaczą swoją decyzję projektanci.

Opowieść o koncepcji cyrkularności, obiegu zamkniętym i cyklu życia budynku

© Adamiczka.Broma

Materiały konstrukcyjne pozyskane miały być z rozbiórki hal przemysłowych: dwuteowe słupy wykorzystano zarówno jako belki stropowe, jak i słupy konstrukcyjne, blacha trapezowa miałaby znaleźć się na elewacji, w miejscu magazynów, a wzmocniona zbrojeniem i zalana betonem — stać się jednocześnie podkonstrukcją stropów i szalunkiem traconym.

Główną rolę grają tutaj stolarka okienna i witryny z wyburzanego obiektu CH Arkady Wrocławskie wraz z dodaną dodatkową warstwą osłonową szkła witrynowego. Rytm podziałów okien nawiązuje do modernistycznego pawilonu zlokalizowanego w starym budynku muzeum od strony parku. Drugą warstwę elewacji stanowi system montażowy umożliwiający umieszczanie elementów elewacyjnych odzyskanych z rozbieranych w mieście budynków

— dodają.

 
Zaproponowana przez architektów mozaikowa elewacja to — na pierwszy rzut oka — reminiscencja projetu budynku badawczego Daiwa przy uniwersytecie w Tokio pracowni Kengo Kumy. Projekty łączy lekkość i przezierność, wrażenie pewnej losowości w ułożeniu poszczególnych płyt. W przeciwieństwie do drewnianych paneli w japońskiej realizacji Muzeum Architektury zdobić miałyby piaskowcowe płyty z budynku Arkad. 

Fasada nie tylko opowiada historię przemian miejskiej tkanki, ale ma też zastosowanie praktyczne — eksponaty pełnią funkcję łamaczy światła i zapobiegają przegrzewaniu się budynku

— mówią autorzy projektu.

 
Projektanci przemyśleli także przyszłość obiektu — nieosłanianie konstrukcji i elementów budowlanych ułatwiać ma jego konserwację, a ich niezależność umożliwiać wymianę poszczególnych elementów, bez konieczności rozbierania większych fragmentów.

Pozwala to na zaprojektowanie budynku z myślą o jego dekonstrukcji i ułatwionym ponownym wykorzystaniu materiałów, który stanowi wręcz ich chwilową przechowalnię

— podsumowują architekci.

główne wejście

główne wejście

© Adamiczka.Broma

Główne wejście do gmachu w projekcie wrocławskiego zespołu prowadzić ma przez wewnętrzny dziedziniec od strony ulicy Bernardyńskiej, a na styku budynku i pobliskiego parku im. Juliusza Słowackiego architekci postanowili odtworzyć modernistyczny pawilon.

odtworzony pawilon od strony parku

odtworzony pawilon od strony parku

© Adamiczka.Broma

lapidarium, parlarium i apiarium

Architekci, jak sami piszą, w swoim projekcie skupili się na czytelnym podziale funkcji, możliwie maksymalnym wykorzystaniu zasobów zastanych oraz zachowaniu historycznej tkanki i dbałości o nią. Wykorzystanie w projekcie materiałów z rozbieranych obiektów — zgodnie z założeniami projektantów — pozwoliłoby na stworzenie swoistego lapidarium cennych, choć znikających z krajobrazu miasta budynków.

Zgodnie z ideą wprowadzenia usystematyzowanego obiegu materiałów w obrębie Wrocławia, architekci zaplanowali w kompleksie parlarium — miejsce rozmów i pokazów dla zespołu zajmującego się zarządzaniem i katalogowaniem materiałów wpływających do miejskiego banku drugiego obiegu.

aksonometria

aksonometria

© Adamiczka.Broma

Spójności idei nie brakuje też we wnętrzach — projektanci położyli nacisk na podkreślenie wartości wnętrza gotyckiego kościoła jako przestrzeni wystawienniczej, tworząc dwukondygnacyjną emporę zbudowaną z płyt odzyskanych z istniejącego systemu ekspozycyjnego oraz blachy i stalowych belek zdobytych z wyburzonych hal przemysłowych. Co więcej, nowy budynek w całości pokryty ma być zielonym dachem, a na nim architekci przewidzieli apiarium, czyli pasiekę, z której pozyskiwany miód mógłby być serwowany w muzealnej kawiarni.

przestrzeń ekspozycyjna       wnętrze kościoła

przestrzeń ekspozycyjna

© Adamiczka.Broma


czytaj więcej:

nagrodzone i wyróżnione projekty w konkursie na projekt przebudowy i rozbudowy Muzeum Architektury we Wrocławiu
projekt MA pracowni UGO Architecture
projekt MA pracowni P2PA Architecture
projekt MA Jędrak-Kościesza pracownia projektowa

 
oprac.: Ola Kloc

Głos został już oddany

okno zamknie się za 10

E-DODATEK - Oprogramowanie, narzędzia dla architekta – trendy 2025
PORTA PRO – strefa architekta
DACHRYNNA - zintegrowany system dachowo-rynnowy 2w1
INSPIRACJE