Muzeum źródeł mineralnych Zisha
w dolinie Huanglong,
projekt: Atelier XÜK
Miasto Yixing jest uważane za centrum wydobycia gliny o matowej powierzchni, w tym szczególnie cenionej odmiany Zisha, stosowanej do produkcji ceramiki o charakterystycznym fioletowym odcieniu. W pobliskiej miejscowości Dingshu, w dolinie Huanglong, na terenie historycznych pozostałości kopalni nr 4, powstało Muzeum gliny Zisha. Projekt tego obiektu opracowała pracownia architektoniczna Atelier XÜK, we współpracy z wydziałem Architektury Uniwersytetu Południowo-Wschodniego.
Muzeum źródeł mineralnych Zisha w dolinie Huanglong (Dingshu, Chiny) – widok na muzeum z lotu ptaka
fot. Yiming Yang, Xu Zhang, Shiliang Hu © Atelier XÜK
strategia ochrony kopalni nr 4
Projekt koncentruje się na ochronie i rewitalizacji pozostałości kopalni Zisha nr 4, której działalność rozpoczęła się w 1972 roku, a zakończyła się w 1997 roku. W 2009 roku, władze miasta Yixing uznały kopalnię za obiekt o szczególnym znaczeniu kulturowym, wpisując ją na listę chronionych jednostek dziedzictwa. Celem projektu jest wzmocnienie, konserwacja oraz ochrona ruin, które zyskają funkcję przestrzeni wystawienniczej na świeżym powietrzu. Ruiny zostały połączone z wewnętrzną halą wystawową, zapewniając odpowiednią cyrkulację.
Muzeum źródeł mineralnych Zisha w dolinie Huanglong (Dingshu, Chiny)
fot. Yiming Yang, Xu Zhang, Shiliang Hu © Atelier XÜK
Architekci zaplanowali punkty wejściowe, które poprowadzą zwiedzających do ruin kopalni nr 4, łącząc tą przestrzeń z nowopowstałym muzeum.
Muzeum źródeł mineralnych Zisha w dolinie Huanglong (Dingshu, Chiny) – przekrój muzeum
© Atelier XÜK
koncepcja muzeum w Dingshu
Celem projektu było stworzenie przestrzeni, która ułatwi turystom swobodne odkrywanie terenu oraz naturalną wędrówkę. Nieregularna forma muzeum, złożona z prostopadłościennych oraz stożkowatych brył różnej wysokości, pozwala na płynne wtopienie się w środowisko, zachowując jednocześnie funkcjonalność i estetykę.
Muzeum źródeł mineralnych Zisha w dolinie Huanglong (Dingshu, Chiny) – powierzchnia elewacji składa się z licznych szklanych płytek, których barwa zmienia się w pięciu odcieniach
fot. Yiming Yang, Xu Zhang, Shiliang Hu © Atelier XÜK
elewacja obiektu nawiązująca
do chińskich tradycji
Inspiracją do zaprojektowania obiektu składającego się z pięciu brył była symbolika pięciu kolorów gliny Yixing, co nawiązuje do tradycji ceramicznych regionu. Elewacja muzeum została pokryta licznymi niewielkimi ceramicznymi płytkami z kolorowym szkliwieniem. Ta warstwa wykończeniowa nie tylko nadaje ścianom zewnętrznym subtelne efekty świetlne, tworząc dynamiczne refleksy światła i cieni, ale także zmienia odcienie płytek w zależności od kątów padania światła.
Muzeum źródeł mineralnych Huanglong Mountain-Zisha w Dingshu, Chiny
fot. Yiming Yang, Xu Zhang, Shiliang Hu © Atelier XÜK
Dzięki temu przestrzeń zyskuje różnorodność w percepcji, zależną od pory dnia i pogody. Ponadto, szkliwienie poprawia właściwości funkcjonalne elewacji, zwiększając jej szczelność, odporność na czynniki zewnętrzne i trwałość konstrukcji.
Architekci odnoszą się do filozofii Laoziego, która podkreśla wartość zarówno istnienia, jak i nieistnienia. Dodają, że ceramika oraz architektura stanowią współczesne interpretacje tej mądrości. To połączenie "bytu i pustki" odnosi się do harmonii pomiędzy zachowaniem historycznych elementów, jak ruiny kopalni, oraz nowoczesnym projektem muzeum, które wznosi się wokół tych pozostałości, tworząc przestrzeń, w której przeszłość współistnieje z teraźniejszością.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Atelier XÜK.