Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Odważnie wśród zabytków, czyli Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

09 czerwca '25
Dane techniczne
nazwa: Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej 
funkcja: LAS, PAWILON 
lokalizacja:

Rzeszów

projekt:

Plus3Architekci sp. z.o.o.

zespół projektowy:

Katarzyna Głażewska, Krzysztof Bagiński, Aleksandra Stoltz

konstrukcje:

Kuban i Salak sp. z o.o.

instalacje sanitarne:

Profen sp. z o.o.

instalacje elektryczne:

Przedsiębiorstwo Specjalistyczne TEATR sp. z o.o.

technologia sceniczna:

Manufaktura Technologiczna Sp. z o. o.

akustyka:

ewkAkustika Sp. z o. o

powierzchnia:

  • zabudowy
  • użytkowa
  • kubatura

  • 1520 
  • 4505 m²
  • 19 625 m³

To już kolejne podejście zespołu Plus3Architekci sp. z.o.o. do projektów, w których oprócz przestrzeni liczy się również akustyka. Jeszcze końca nie dobiegła budowa gmachu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a już zbliża się realizacja kolejnego z ich projektów — nowej sceny dla Teatru im. Wandy Siemaszkowej. W tym przypadku, oprócz funkcjonalności i dobrej charakterystyki dźwięki, liczyć się będzie także relacja, jaką nowy budynek nawiąże ze swoim otoczeniem. A to nie jest przypadkowe. Jak zamierzają poradzić sobie z tym plus3 architekci?

Teatr imienia Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie to instytucja z długą tradycją. Jej dzieje rozpoczęły się w 1944 roku, kiedy w eklektycznym gmachu Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”, już po zakończeniu okresu niemieckiej okupacji, powstał Teatr Narodowy. Stery w pierwszym rzeszowskim teatrze dramatycznym szybko przejęła jego obecna patronka, Wanda Siemaszkowa. To jej instytucja zawdzięcza mocny start już na początku działalności — doświadczona aktorka (grała między innymi Pannę Młodą w pierwszej odsłonie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego) oraz dyrektorka (przed wybuchem wojny kierowała Teatrem Miejskim w Bydgoszczy oraz Teatrem Popularnym w Poznaniu) zaangażowała do pracy wschodzące gwiazdy teatru, Kazimierza Dejmka i Adama Hanuszkiewicza.

Stanisław Wyspiański, Portret Wandy Siemaszkowej jako Panny Młodej     Stanisław Wyspiański, Portret Wandy Siemaszkowej jako Panny Młodej

Stanisław Wyspiański, Portret Wandy Siemaszkowej jako Panny Młodej

fot.: Michał Bulsa © CC BY-SA 4.0 | Wikimedia Commons + © domena publiczna

Po jej śmierci w 1947 roku teatr nie zwalniał tempa — dziś jest najważniejszą tego typu instytucją w miejście, obsługującą nawet 70 tysięcy widzów każdego roku. Mimo że w międzyczasie zaczęła operować tak zwana Mała Scena im. Z. Kozienia, zlokalizowana w dawnym domu rodziny Holzów, to obecna infrastruktura przestała odpowiadać potrzebom teatru i mieszkańców. Szybko pojawił się pomysł na budowę dodatkowej sceny, nie trzeba było długo czekać również na środki — 30 grudnia 2024 roku, w rocznicę urodzin Wandy Siemaszkowej, podpisano umowę na dofinansowanie budowy nowej sceny teatru w Rzeszowie, opiewające na 85,4 milionów złotych. Za projekt, który wówczas był już w dużej części gotowy, odpowiadała warszawska pracownia plus3 architekci. Jak wywiązała się ze swojego zadania?

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej — sytuacja

proj.: Plus3 Architekci

odważnie wśród zabytków

Lokalizacja, w której powstanie nowa scena dla rzeszowskiego teatru jest niewątpliwie prestiżowa, ale i trudna. Budynek powstać ma bowiem na obrzeżach Starego Miasta, z wejściem od strony alei Łukasza Cieplińskiego, na działce znajdującej się na tyłach głównego budynku teatru. Mimo bliskości historycznej zabudowy, w tym secesyjnego budynku Rady Powiatu (proj. Tadeusza Stryjeńskiego), w którym obecnie mieści się oddział Biblioteki Wojewódzkiej, zespół projektowy zdecydował się postawić na nowoczesne formy:

Świadomie postawiliśmy na kontrast. Nowoczesna forma i materiał, czyli prefabrykaty betonowe z charakterystyczną fakturą, zestawione z historyczną zabudową, mają wzajemnie podkreślać swoje cechy

— mówi Katarzyna Głażewska, współzałożycielka pracowni plus3 architekci.

Mimo wspomnianego kontrastu, wyraz budynku nie powinien istotnie zaburzyć historycznego charakteru najbliższego otoczenia. To głównie ze względu na specyfikę lokalizacji — obiekt widoczny będzie przede wszystkim od strony alei Łukasza Cieplińskiego, z miejsca, z którego widoczna jest zarówno południowa elewacja secesyjnego gmachu Biblioteki Wojewódzkiej, jak i poteżna, przeszklona bryła Galerii Rzeszów. Jeśli chodzi o bliższe otoczenie, to od wspomnianego już, secesyjnego budynku Tadeusza Stryjeńskiego, Nową Scenę oddzieli niewielki plac. Z kolei od strony ulicy Sokolej, prowadzącej do centrum Starego Miasta, nowe sceny teatru Wandy Siemaszkowej będą zasłaniane przez zwartą, historyczną pierzeję.

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej — Widok od Alei Cieplińskiego

proj.: Plus3 Architekci

wokół zielonych pomników 

Projekt pracowni plus3 architekci zakłada wzniesienie dwóch kubatur — większej, w której zmieści się główny budynek instytucji wraz z dwiema scenami teatralnymi, oraz pomocniczej, pełniącej funkcję magazynu dekoracji. Oba budynki to rozrzeźbione, geometryczne bryły, rozparcelowane w przestrzeni działki o nieregularnym kształcie. Podział na dwie kubatury, oraz sposób ich rozmieszczenia w obrębie działki jest wynikową kilku czynników, spośród których najważniejszym mogła być chęć oszczędzenia istniejącej zieleni, która obecnie porasta to miejsce

Przy alei Cieplińskiego rosną dwa wiekowe dęby o grubych, około 3-metrowych pniach i szczególnym statusie — zbiorowego pomnika przyrody. Jak zapewniają architekci, to właśnie one stanowiły główny wyznacznik tego, w jaki sposób zaprojektowane budynki:

Od początku wiedzieliśmy, że te drzewa muszą zostać. Projekt rozwijaliśmy wokół nich, dostosowując układ budynku do istniejącej zieleni 

— mówi Katarzyna Głażewska.

Istotnie, główny budynek będzie „owijał” się wokół pomnikowych dębów, tworząc kameralne patio. Wielkie drzewa będzie można zobaczyć z przestrzeni obszernego, niemal w pełni przeszklonego foyer, które zlokalizowano od strony południowej. To najbardziej reprezentacyjna elewacja Nowej Sceny rzeszowskiego teatru — otwarta na niewielki plac, częściowo poprzedzona podcieniem. Drugą mocno „widoczną” elewacją będzie ta zwrócona w stronę alei Łukasza Cieplińskiego, na zachód. Zespół architektów zaprojektował ją w formie trzech brył o trapezoidalnych profilach, poprzecinanych wąskimi, pionowymi oknami. Całość składa się łącznie z pięciu brył o stromych dachach, nakryta zostanie dachami o prośrodowiskowym zacięciu — trzy z nich będą dachami deszczowymi, zdolnymi do akumulacji dużej ilości wody opadowej, zaś pozostałe dwa pokryte zostaną panelami fotowoltaicznymi.

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej — Foyer

proj.: Plus3 Architekci

dwie w (s)cenie jednej

Budynek Nowej Sceny zawrze w sobie kilka funkcji, rozlokowanych na 5 nadziemnych kondygnacjach. Podłużne foyer połączy ze sobą dwie najważniejsze przestrzenie nowego budynku — Nową Scenę na 180 osób oraz Młodą Scenę, gdzie na widowni zasiądzie 60 osób. Oprócz tego z przestrzeni foyer będzie można dostać się również do bufetu oraz na wyższe piętra, gdzie oprócz pomieszczeń administracyjnych, w masywnym wykuszu, występującym przed południową elewację, ulokowano jeszcze dwie ważne funkcje. Pierwszą z nich, zlokalizowaną w najwyższej kondygnacji jest sala prób. Poniżej, pomiędzy foyer, a wspomnianą salą, znajdzie się Szajna Galeria.

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej — Kawiarnia z widokiem na pomniki przyrody (dęby), w głębi wejście do Młodej Sceny

proj.: Plus3 Architekci

Ta funkcjonuje w obecnym budynku teatru już od 1997 roku, prezentując chętnym (bo dostępna jest jedynie po wcześniejszym umówieniu się) twórczość słynnego malarza i scenografa, Józefa Szajny, aktywnego artystycznie głównie w Rzeszowie. Wraz z budową nowego obiektu Teatru im. Wandy Siemaszkowej dla galerii powstanie nowa, ogólnodostępna przestrzeń, w której znajdą się zbiory twórczości rzeszowskiego artysty, składające się obecnie z 42 eksponatów.

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej

Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej — Nowa Scena

proj.: Plus3 Architekci

architektura elastyczna

Wnętrza przestrzeni teatralnych mają być eleganckie, utrzymane w ciemnej kolorystyce, a przy tym adaptowalne. Jak twierdzą architekci, mają one odpowiadać na dynamiczne potrzeby współczesnych sztuk performatywnych, dlatego — dla przykładu — przestrzeń foyer będzie mogła zostać przekształcona w dodatkową salę teatralną dzięki zaciemnieniu podłużnych przeszkleń. Podatne na zmiany mają być również właściwe sceny, które wyposażono w nowoczesne technologie sceniczne, które sprawią, że rzeszowski teatr wreszcie zyska infrastrukturę na miarę XXI wieku.

Przemysław Ciępka 

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
Deceuninck Project Planner – nowe możliwości projektowania okien
Rigips GypSerra - włącz ryFLOWanie
INSPIRACJE