Magdalena Majsak —
podcast #8 z cyklu „Fundamenty”
Odcinek oraz cały cykl dostępne są także w serwisach Soundcloud i Spotify:
W ósmym odcinku podcastu „Fundamenty” rozmawiamy z Magdaleną Majsak – studentką architektury na studiach magisterskich Politechniki Śląskiej w Gliwicach, która wspomina swoją wymianę w ramach programu Erasmus+ na VIA University College w Horsens w Danii. Z dużą otwartością i szczerością dzieli się doświadczeniami z pobytu w Skandynawii – zarówno tymi edukacyjnymi, jak i osobistymi. Opowiada o różnicach w systemie nauczania, podejściu do architektury, a także o życiu codziennym w Danii i podróżach, które były ważną częścią wyjazdu.
Dania
© Magdalena Majsak
Magdalena Majsak
Studentka architektury studiów magisterskich na Politechnice Śląskiej. Głównym obszarem zainteresowań w jej pracach są proekologiczne rozwiązania oraz zrównoważona architektura. Jako członkini programu Erasmus+ miała okazję studiować w Danii na VIA University College, co pozwoliło jej spojrzeć na projektowanie z nowej perspektywy. Członkini zespołu projektowego, który zdobył wyróżnienie „Golden Mention” w międzynarodowym konkursie na rewitalizację Eliava Bazaar w Gruzji organizowanym przez TerraViva Competitions.
Kopenhaga
© Magdalena Majsak
spontaniczny start, świadoma decyzja
Magdalena przyznaje, że decyzja o wyjeździe była spontaniczna, ale mocno wyczekiwana. O zapisach dowiedziała się od znajomych i niemal natychmiast wiedziała, że też chce wyjechać. Zainteresowała ją Dania – kraj znany z wysokiej jakości życia, proekologicznych rozwiązań i nowoczesnej architektury.
Bardzo chciałam pojechać na taką wymianę. Zdecydowałam się, bo wiedziałam, że zobaczę inne podejście do architektury – i nie zawiodłam się.
W przeciwieństwie do sztywnego planu zajęć w Polsce, duński system edukacji okazał się elastyczny i oparty na zaufaniu. Studenci mieli dużą swobodę w organizowaniu czasu, a główny nacisk kładziono na samodzielność i odpowiedzialność.
Prowadzący traktowali nas jak dorosłych ludzi – nie zmuszali do obecności na zajęciach, liczył się efekt końcowy.
Duńska uczelnia kładła też ogromny nacisk na zrównoważone budownictwo i projektowanie ekologiczne – nie tylko w warstwie idei, ale też prawa i technologii. Było to jedno z ważniejszych odkryć Magdaleny:
Musieliśmy liczyć każdą cegłę, każdy materiał. Ten jeden projekt zawierał wszystko: prawo, konstrukcję, detal. Tego wcześniej nie znałam.
Zamiast kilku małych projektów, studenci w Danii realizowali jeden, kompleksowy projekt rewitalizacji budynku mieszkalnego. Obejmował on zarówno warstwę formalną, jak i współpracę z lokalnymi mieszkańcami oraz budżetowanie.
Ten sposób pracy był nowy, wymagający i niezwykle praktyczny. Magdalena podkreśla, że dał jej cenne kompetencje zawodowe – zarówno konstrukcyjne, jak i społeczne.
uczelnia
© Magdalena Majsak
między Kopenhagą a Malmo – Erasmus jako podróż i integracja
Wyjazd do Danii to nie tylko studia, ale też odkrywanie kraju i budowanie relacji. Magdalena podróżowała z grupą bliskich koleżanek – razem odwiedziły Kopenhagę, Malmö i mniejsze miejscowości nadmorskie w ramach uczelnianych wycieczek.
Mogłyśmy zwiedzić całą Danię, a do tego poznać ludzi z całej Europy. Było dużo integracji i poczucia wspólnoty.
co zostaje po Erasmie?
Lepszy angielski, nowe kompetencje projektowe, otwartość na życie w innym kraju i pewność, że architektura nie kończy się na jednym sposobie myślenia – to najważniejsze, co Magdalena zabiera ze sobą z Erasmusa.
Ten wyjazd otworzył mi oczy na to, że nie muszę mieszkać tylko w Polsce. Erasmus pokazał mi inną perspektywę – i zawodowo, i życiowo.
uczelnia
© Magdalena Majsak
Magdalena Majsak nie zwalnia tempa – jako członkini zespołu projektowego zdobyła „Golden Mention” w międzynarodowym konkursie na rewitalizację Eliava Bazaar w Gruzji, organizowanym przez TerraViva Competitions. Jej doświadczenia z Danii bez wątpienia wpłynęły na sposób, w jaki dziś postrzega projektowanie – jako proces odpowiedzialny, zrównoważony i oparty na dialogu.
Aleksandra Skorupa
Maria Cipińska
- Maciej Czekański ostażu wbiurze APA Wojciechowski w Warszawie
- Łukasz Danilczuk ostudiach architektonicznych w Brukseli, Budapeszcie i Warszawie
- Magdalena Raźny o pobycie na Uniwersytecie Bella Interior w Covilhi
- Julia Supeł o łączeniu studiów architektonicznych i budowlanych, projektowaniu na Marsie i w Islandii
- Aleksandra Magiera i Adam Stalica o praktykach zagranicznych, architekturze poprzemysłowej i odkrywaniu własnej ścieżki zawodowej
- Marcelina Rojkowska o studiach artystycznych, rynku pracy i balansie między pasją a rzeczywistością
- Aleksandra Boszke o studiach za granicą, różnicach kulturowych i odwadze w projektowaniu przestrzeni