Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
A&B poleca: najwyższa jakość druku offsetowego i cyfrowego (już od 1 sztuki)

Z Gliwic do Horsens – o architekturze technicznej, zrównoważonej i elastycznej. Erasmus oczami Magdaleny Majsak

13 czerwca '25

Magdalena Majsak —
podcast #8 z cyklu „Fundamenty”

Odcinek oraz cały cykl dostępne są także w serwisach Soundcloud i Spotify:

Soundcloud      Spotify

  

W ósmym odcinku podcastu „Fundamenty” rozmawiamy z Magdaleną Majsak – studentką architektury na studiach magisterskich Politechniki Śląskiej w Gliwicach, która wspomina swoją wymianę w ramach programu Erasmus+ na VIA University College w Horsens w Danii. Z dużą otwartością i szczerością dzieli się doświadczeniami z pobytu w Skandynawii – zarówno tymi edukacyjnymi, jak i osobistymi. Opowiada o różnicach w systemie nauczania, podejściu do architektury, a także o życiu codziennym w Danii i podróżach, które były ważną częścią wyjazdu.

Dania

Dania

© Magdalena Majsak

Magdalena Majsak

Studentka architektury studiów magisterskich na Politechnice Śląskiej. Głównym obszarem zainteresowań w jej pracach są proekologiczne rozwiązania oraz zrównoważona architektura. Jako członkini programu Erasmus+ miała okazję studiować w Danii na VIA University College, co pozwoliło jej spojrzeć na projektowanie z nowej perspektywy. Członkini zespołu projektowego, który zdobył wyróżnienie „Golden Mention” w międzynarodowym konkursie na rewitalizację Eliava Bazaar w Gruzji organizowanym przez TerraViva Competitions.

Kopenhaga

Kopenhaga

© Magdalena Majsak

spontaniczny start, świadoma decyzja

Magdalena przyznaje, że decyzja o wyjeździe była spontaniczna, ale mocno wyczekiwana. O zapisach dowiedziała się od znajomych i niemal natychmiast wiedziała, że też chce wyjechać. Zainteresowała ją Dania – kraj znany z wysokiej jakości życia, proekologicznych rozwiązań i nowoczesnej architektury.

Bardzo chciałam pojechać na taką wymianę. Zdecydowałam się, bo wiedziałam, że zobaczę inne podejście do architektury – i nie zawiodłam się.

W przeciwieństwie do sztywnego planu zajęć w Polsce, duński system edukacji okazał się elastyczny i oparty na zaufaniu. Studenci mieli dużą swobodę w organizowaniu czasu, a główny nacisk kładziono na samodzielność i odpowiedzialność.

Prowadzący traktowali nas jak dorosłych ludzi – nie zmuszali do obecności na zajęciach, liczył się efekt końcowy.

Duńska uczelnia kładła też ogromny nacisk na zrównoważone budownictwo i projektowanie ekologiczne – nie tylko w warstwie idei, ale też prawa i technologii. Było to jedno z ważniejszych odkryć Magdaleny:

Musieliśmy liczyć każdą cegłę, każdy materiał. Ten jeden projekt zawierał wszystko: prawo, konstrukcję, detal. Tego wcześniej nie znałam.

Zamiast kilku małych projektów, studenci w Danii realizowali jeden, kompleksowy projekt rewitalizacji budynku mieszkalnego. Obejmował on zarówno warstwę formalną, jak i współpracę z lokalnymi mieszkańcami oraz budżetowanie.

Ten sposób pracy był nowy, wymagający i niezwykle praktyczny. Magdalena podkreśla, że dał jej cenne kompetencje zawodowe – zarówno konstrukcyjne, jak i społeczne.

uczelnia

uczelnia

© Magdalena Majsak

między Kopenhagą a Malmo – Erasmus jako podróż i integracja

Wyjazd do Danii to nie tylko studia, ale też odkrywanie kraju i budowanie relacji. Magdalena podróżowała z grupą bliskich koleżanek – razem odwiedziły Kopenhagę, Malmö i mniejsze miejscowości nadmorskie w ramach uczelnianych wycieczek.

Mogłyśmy zwiedzić całą Danię, a do tego poznać ludzi z całej Europy. Było dużo integracji i poczucia wspólnoty.

co zostaje po Erasmie?

Lepszy angielski, nowe kompetencje projektowe, otwartość na życie w innym kraju i pewność, że architektura nie kończy się na jednym sposobie myślenia – to najważniejsze, co Magdalena zabiera ze sobą z Erasmusa.

Ten wyjazd otworzył mi oczy na to, że nie muszę mieszkać tylko w Polsce. Erasmus pokazał mi inną perspektywę – i zawodowo, i życiowo.

uczelnia

uczelnia

© Magdalena Majsak

Magdalena Majsak nie zwalnia tempa – jako członkini zespołu projektowego zdobyła „Golden Mention” w międzynarodowym konkursie na rewitalizację Eliava Bazaar w Gruzji, organizowanym przez TerraViva Competitions. Jej doświadczenia z Danii bez wątpienia wpłynęły na sposób, w jaki dziś postrzega projektowanie – jako proces odpowiedzialny, zrównoważony i oparty na dialogu.

Aleksandra Skorupa

Maria Cipińska

  1. Maciej Czekański ostażu wbiurze APA Wojciechowski w Warszawie
  2. Łukasz Danilczuk ostudiach architektonicznych w Brukseli, Budapeszcie i Warszawie
  3. Magdalena Raźny o pobycie na Uniwersytecie Bella Interior w Covilhi
  4. Julia Supeł o łączeniu studiów architektonicznych i budowlanych, projektowaniu na Marsie i w Islandii
  5. Aleksandra Magiera i Adam Stalica o praktykach zagranicznych, architekturze poprzemysłowej i odkrywaniu własnej ścieżki zawodowej
  6. Marcelina Rojkowska o studiach artystycznych, rynku pracy i balansie między pasją a rzeczywistością
  7. Aleksandra Boszke o studiach za granicą, różnicach kulturowych i odwadze w projektowaniu przestrzeni

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
Deceuninck Project Planner – nowe możliwości projektowania okien
Ceramika budowlana tworzy klimat
INSPIRACJE