Kompleks mieszkaniowy Scheldehof,
projekt: Max Dudler
Na zachód od starego miasta Antwerpii, nad rzeką Skaldą, realizowany jest projekt nowej dzielnicy – Nieuw Zuid. Jeden z kompleksów mieszkaniowych w tej lokalizacji zaprojektowała pracownia Max Dudler założona przez szwajcarskiego architekta, we współpracy z lokalnym biurem Jaspers Eyers Architects. Budynki wyróżniają się ażurową strukturą, która okala ich ściany niczym kratownica.
Kompleks mieszkaniowy Scheldehof w Nieuw Zuid, w Antwerpii
fot. Stefan Müller © Max Dudler
nowa przestrzeń nad rzeką:
inspiracje i kontekst
Rzeka, nad którą zlokalizowano projekt, odgrywa istotną rolę zarówno dla dzielnicy, jak i całej Antwerpii. Jej nadbrzeżny bulwar jest miejscem, które wyróżnia się na tle miasta, a wokół niego znajdują się jedne z najbardziej rozpoznawalnych budynków. Niderlandzka nazwa rzeki, „Schelde”, stała się inspiracją do nazwania projektu — Scheldehof. Cząstka „hof” w języku niderlandzkim oznacza dziedziniec lub podwórze, co odnosi się do układu przestrzennego kompleksu.
Kompleks mieszkaniowy Scheldehof w Nieuw Zuid, w Antwerpii – elewacja 80-metrowej wieży przyjmuje formę przypominającą odwrócone schody
fot. Stefan Müller © Max Dudler
kompleks zorganizowany
wokół przestrzeni wspólnej
Układ budowli w formie półotwartego bloku został wzbogacony o ścieżki i place. Kompleks składa się z dwóch budynków o tej samej wysokosci, które stoją naprzeciw siebie. Jeden z nich ma prostokątny plan i wieżę, podczas gdy drugi przyjmuje kształt litery L. Układ ten tworzy plac, który otwiera się ku rzece.
Kompleks mieszkaniowy Scheldehof w Nieuw Zuid, w Antwerpii – kompleks składa się z dwóch budynków
fot. Stefan Müller © Max Dudler
inspiracja motywem schodów
w architekturze budynków
Obie bryły nawiązują do motywu schodów, jednak każda z nich interpretuje go w inny sposób. Niższy budynek posiada podcienia, które tworzą przestrzeń publiczną, otwartą na widok rzeki. Z kolei elewacja 80-metrowej wieży, znajdującej się naprzeciwko, przyjmuje formę, która przypomina odwrócony kształt schodów.
Kompleks mieszkaniowy Scheldehof w Nieuw Zuid, w Antwerpii
fot. Stefan Müller © Max Dudler
Budowanie domu z 100 przypadkowymi detalami jest proste. Jednak gdy polegasz tylko na 10 detalach, jak my, każdy z nich musi być perfekcyjny
— mówią architekci z biura Maxa Dudlera
Kompleks mieszkaniowy Scheldehof w Nieuw Zuid, w Antwerpii – wapienne elementy tworzą ażurową strukturę, które oplatają ściany niczym sieć
fot. Stefan Müller © Max Dudler
Elewacje budynków pokrywają piaskowo-szare wapienne elementy, które tworzą ażurową strukturę, oplatającą ściany niczym kratownice. Przestrzenie zewnętrzne mieszkań zostały wkomponowane w otwartą formę budynków – każde z trzystu apartamentów posiada balkon lub ogród zimowy. Celem projektu było otwarcie ściany od sufitu do podłogi, aby poprawić widoki na nabrzeże i wpuścić więcej światła dziennego do wnętrz. Na niższych kondygnacjach zlokalizowane są powierzchnie biurowe, sklepy oraz restauracje, co wspiera funkcjonalność przestrzeni.
Kompleks mieszkaniowy Scheldehof w Nieuw Zuid, w Antwerpii – przekrój i rzut
© Max Dudler
Podczas opracowywania planu zagospodarowania przestrzennego, stworzonego przez włoską pracownię Secchi-Viganò, szczególną uwagę poświęcono nie tylko kwestii architektury, ale również zrównoważonemu rozwojowi oraz integracji zieleni. Współpraca ze szwajcarskim architektem Maxem Dudlerem umożliwiła deweloperowi Triple Living wprowadzenie do Antwerpii uznanego nazwiska. W ciągu ostatnich kilku lat deweloper nawiązał współpracę z innymi znanymi biurami projektowymi, takimi jak Vincent Van Duysen, POLO Architects, Stefano Boeri, Atelier Kempe Thill czy Robbrecht and Daem. Decyzja o zaangażowaniu tych pracowni architektonicznych była świadomym krokiem inwestora, który przyczynił się do międzynarodowego zainteresowania projektem Nieuw Zuid. Dzielnica, już teraz przyciąga nowych mieszkańców i staje się interesującym przykładem dynamicznej transformacji tej części miasta.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Max Dudler.